Publicerad: 2012-01-16 08:33, senaste uppdaterad: 2012-01-16 08:01
Läs upp

Meningslöst med sänkt moms

Sänkt restaurangmoms är ett slag i luften som arbetsmarknadsåtgärd, menar Matts Dahlkwist.

Två saker lär de flesta av oss vara överens om i dag.
1) Arbetslinjen är nödvändig för att upprätthålla basala välfärdsfunktioner, under förutsättning att alla också har en rimlig chans att få jobb.
2) Skattepengar ska inte hanteras som riskkapital.
Var finns då logiken bakom den genomförda sänkningen av restaurangmomsen? En sänkning med 13 procent, som bara kommer konsumenterna till del med 0,8 procent. Få restauranger har genomfört någon form av prissänkning, några har höjt priserna. Hur har man tänkt sig att fler ska äta ute vid oförändrade priser? Bättre matkvalitet? Varför anställa om inte omsättningen ökar?

En del restaurangägare säger att man inte kommer att anställa fler, men i stället jobba mindre. Förståeligt kanske, men ska vi använda skattepengar till det? Detta är en felprioritering på 5,4 miljarder skattekronor i den goda avsikten att stärka arbetslinjen.
I pendlarstaden Uppsala vet vi att satsningar på att kollektivtrafiken ska fungera är nödvändigt för att göra det attraktivt att lämna bilen hemma. Vi vet också att skolmiljön har eftersatts sedan länge och forskning har tydligt visat att läraren är den klart största faktorn för skolframgång. Det hade varit betydligt smartare att satsa de fem miljarderna på framtidssatsningar på andra områden än att subventionera restaurangerna. Jag ser som skattebetalare fram emot noggrann utvärdering av reformen.

Matts Dahlkwist
Uppsala



Kommentarer till artikeln
forts..
Jo det är ju faktiskt så att någon måste köpa hem biffen, någon skall putsa den från senor. Man skall köpa hem porslin, glas, bestick, inredning. Någon måste duka borden, någon måste diska porslinet osv. osv. Man har enorma kostnader så marginalerna är INTE höga (såklart finns undantag). Tror vi nu även kan se flertalet ställen där personalen får BEHÅLLA sina jobb, ställen som inte går i konkurs och här är stora pengar att spara til staten. Jag hoppas och tror att denna reform är bra för Sverige, men tycker att vi skall låta utredningsexperter ta read på det istället för media som vinklar till sin egen fördel. Jag har iaf med hjälp av detta lyckats kunna behålla min restaurang verksamhet och två personal. Tack Anders och Freddan för det. Ps, vi har även sänkt några priser...
Micke P, 18 jan 2012 kl 10:26
Missförstånd.
Vad ni nu också måste börja inse är att man inte gjort denna reform för att i första hand sänka priserna inom restaurangbranchen utan öka nyanställning och minska ungdomsarbetslöshet. Media har efter bara drygt en vecka gått ut stenhårt och kollat om några förändringar skett. Alla som drivit företag vet att man inte gör investeringar innan man har befog för det rent ekonomiskt. Låt detta ta skruv nu i några månader så tror jag att vi kommer att se klara förändringar. Visar det sig sedan att det blir mer pengar över tror jag även åp att man kan börja sänka priser frö att locka ännu fler gäster och på så sätt utöka och förbättra sina verksamheter. Tror folk i största allmänhet bör bli medvetna om vad det handlar om att driva restaurang. -Hur kan man ta 250:- för en biff som kostar 99:- kg?->
Micke P, 18 jan 2012 kl 10:20
@Göran
Det håller jag med om.

För övrigt går jag på Kelas slutkläm och använder mitt fullt fungerande kök i alla lägen.
En av lunchrestaurangerna nära jobbet har inte ens f-skattsedel så matlåda känns rätt. Man vet inte vilken ordning de har där eller om de bommar igen vilken dag som helst.

Det är roligt att laga mat och kan man samtidigt bidra till att minska svarthandeln i restaurangbranschen så är det bara bra.
TNilsson, 17 jan 2012 kl 15:48
@TNilsson
Du har rätt i ditt påpekande, men det ändrar inte mycket i sak, mer marginellt.

Sen kan man ju säga till Kela som läxar upp dig i företagsekonomi, att om man betalar löner svart, så måste man också ha svarta inkomster. Annars blir det väldigt dyrt. För om du har redovisade intäkter, men oredovisade utgifter som du inte kan dra av från intäkterna, så läggs mellanskillnaden på ägaren som inkomst och ska beskattas.

Så om Kela nu påstår att de flesta krögare har svart anställda så avslöjar han också (för det låter som han är i restaurangbranschen) att de flesta också har svarta intäkter. Och som jag sa tidigare, då hjälper inga skattesänkningar i världen. För väldigt få är väl beredda att istället för noll i skatt istället betala hälften av det de ändå låtit bli att betala
Göran Lantz, 17 jan 2012 kl 14:07
@Göran
Intressant räkning men du har nog glömt använda miniräknaren.

Enligt ditt exempel är priset kunden betalar 125 kr oavsett momsen är 25 eller 12 procent. Så långt är jag med.
Men vid 12% moms går inte bara 12 kr i moms, då skulle de resterande 13 kronorna inte vara momsbelagda och det funkar ju inte.

Rätt är att priset på maträtten höjs från 100 kr plus moms till 111,61 kr plus moms för att kvarhålla totalpriset till kund på 125 kr.
Säljarens nettopris ökar alltså med 11,61% och inte 13%.

Som kund hade man alltså kunnat förvänta sig en prissänkning på 10,4% från 125 kr till 112 kr.
TNilsson, 17 jan 2012 kl 13:27
Svart ekonomi
Kela: Om du nu säger att de flesta krögare har en svart ekonomi, hur skulle de då gynnas av en skattesänkning? För de har väl inte betalat skatt innan heller då.

Sen var inte tanken med momssänkningen att höja restaurangernas marginaler. Det de flesta nu gjort är en prisökning på 13%. För en enkel räkneövning:

För en rätt som kostar 125 kr gick tidgare 25 i moms och 100 kr till restaurangen. Nu går 12 kr i moms och 113 till restaurangen. En ökning på 13%, en kompensation för höjda kostnader säger man.

Men 13% är en oerhört hög prisökning. Om vi går bakåt, om vi ska kolla när priserna (KPI) stigit med 13% fram till idag, så får vi gå tillbaka ända till 2003 års priser. En prisökning motsvarande 8 års kostnadsökning slår restaurangerna till med i ett slag
Göran Lantz, 17 jan 2012 kl 10:50
Forts av tidigare kommentar
För tro mig, de allra flesta krögare som har svart anställda, har det för att de inte har något annat val!! Det går helt enkelt inte ihop annars!
Med denna sänkning kan de somstår för den största delen av arbetslösa (unga, invandrare och lågutbildade) få ett jobb. Även om vissa bara kommer att kunna tillsätta en halvtjänst så är det enl mig bättre än ingenting!
Arbetslösheten i Sverige måste lösas innan man kan börja snacka om att ta buss isf bil!
Som fd krögare så vet jag att de allra flesta krögare sliter häcken av sig utan att kunna ge sin själv en skälig lön! Jag själv jobbade 14-18h/dag 7dagar i veckan. Jag kunde knappt ge mig själv någon lön för att jag visste att i månadsskiftet kommer en momsinbetalning på minst 30t!

Om du ska tjafsa om 5-10:- så tycker jag att du ska äta hemma
Kela, 16 jan 2012 kl 12:25
Momssänkningen är inget annat än rättvis
Jag vill börja med att presentera en del fakta som du verkar ha missat.
När du läser företagsekonomi är det första du får lära dig "Moms är inte en kostnad" detta gäller för alla förutom restauranger. Momsen för restauranger har alltid varit 12% in och 25% ut. Detta gäller inte för tex butiker som i praktiken har plus minus noll i moms i slutet av månaden. Denna orättvisa har nu rättats till av den sittande regeringen!
Du nämner 5,4 milj som en siffra. Min fråga till dig är då hur mkt pengar restaurangerna har genererat i momsinbetalningar till Skatteverket under alla dessa år hittills?
Poängen och syftet med denna momssänkning är och var att krögaren ska få mer pengar över i slutet av månaden så att krögaren kan slippa ha svart anställda och/eller anställda med skitlöner! Forts nedan...
Kela, 16 jan 2012 kl 12:04
Var är trovärdigheten?
Det finns ingen registrerad skattebetalare i landet med det namn insändaren är signerad med.

Hur ska du då kunna kalla dig skattebetalare?

Trolleri är vad det är, och unt gick på det.
TNilsson, 16 jan 2012 kl 9:19
StPer01.jpg?1337357143500_
Foto: Ange fotograf här

Högtflygande planer. Gårdsplanen skulle lyftas en trappa upp till taken på affärerna i markplanet, skriver Ragnar Bergling. (Bild från AB Vägförbättringars broschyr om kvarteret S:t Per.)

Gör inte om samma misstag

Senaste 30 insändarna »
Skriv din egen insändare »

Kontakt                                      

Debattredaktör
e-post: debatt@unt.se
tel: 018-478 12 15

Sportforum

Vill du skriva ett inlägg på UNT:s sportforum?
Mejla till: sportchefen@unt.se
Skriv max 1600 tkn inkl blanksteg. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta texterna.
Sportforum publiceras i lördagstidningen

 

 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »